Klik hier en bekijk onze nieuwe folder:
flyer: Hugo Herrera Tobón
Ensemble Lumaka laat het publiek een concert herbeleven dat in november 1926 werd gespeeld door de beroemde harpiste Rosa Spier en haar collega’s in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam, met de toen splinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. Het pro- gramma wordt aangevuld met originele teksten en ander repertoire uit die tijd. Het is een tijdreis naar 1926, met bekende en onbekende muziek, uitgevoerd op het hoogste niveau in combinatie met teksten uit die tijd en omlijst door nieuwe teksten en een subtiele enscenering / mise-en- scène.
Deze duik in andere tijden levert vragen op als: hoe hoorden zij deze toen eigentijdse muziek? Wat beleefden ze destijds in de concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het Amsterdamse culturele leven? De combinatie van originele recensies, ooggetuigenverslagen en nieuw geschreven tekst, wakkert de verbeelding van het publiek aan om de tijdsgeest van het Interbellum te beleven en bovendien het heden hieraan te spiegelen.
In 2017 is het 50 jaar geleden dat harpiste Rosa Spier overleed (1891-1967). Het concert is tevens een eerbetoon aan deze bijzondere Nederlandse musicienne die veel heeft betekend in het Nederlandse muziekleven en voor de emancipatie van de harp als volwaardig instrument.
Voor de liefhebber een recensie in de Volkskrant:
MO(nu)MENTEN 1920 is een serie van acht concerten door Ensemble Lumaka met klassieke muziek uit de jaren ’20 in de architectuur van de Amsterdamse School.
Elk concert is op maat gemaakt en brengt door de combinatie van verhaal en muziek het gebouw en zijn geschiedenis tot leven, bijvoorbeeld in vorm van een concert-rondleiding, een concertvoorstelling met een verteller/schrijver of een concert met een lichtkunstenaar. Bovendien sluiten de concerten inhoudelijk aan bij de huidige gebruikers of bewoners van het gebouw en/of een specifiek evenement of festival. De concerten vinden in verschillende buurten van Amsterdam plaats, bijna allemaal buiten het centrum.
Met deze serie concerten wekt Lumaka bij de Amsterdammer belangstelling voor zijn buurt, voor de minder bekende, maar bijzondere architectuur en muziek uit de jaren `20. Lumaka brengt de muziek naar locaties/evenementen van het publiek en introduceert zo nieuwe, onverwachte concertlocaties op plaatsen buiten het culturele hart van de stad.
Hier een uitgebreid verslag van onze serie MOnuMENTEN 1920!
En voor de liefhebber hier een NRC-artikel over onze serie!
SEPIA & AMARANTH: zo heet Ensemble Luamak’s cd die 2018 verscheen met muziek uit de 20-er en 30-er jaren, het Interbellum. Het is de tijd van een chaotisch Europa tussen twee wereldoorlogen. Er heerst angst en onzekerheid. Tegelijkertijd is het een tijd vol nieuwe ontwikkelingen en veranderingen.
Je hoort het terug in de kamermuziek van componisten uit deze fascinerende tijd – nostalgisch maar ook vernieuwend en soms verassend modern…
SEPIA = nostalgie, weemoed en herinnering… mijmeringen over lang vervlogen tijden… een oud fotoalbum, hoedendoos met zijden linten, een parelketting van een oudtante… een Art Deco huis – het nog prachtige maar vergeelde behang, koperen deurklinken die nodig gepoetst zouden moeten worden, een laag stof op het dressoir, het kristal is dof en als je de oude linnenkast opendoet: geuren van vroeger – in een hoek een oude grammofoon met een plaatje erop.
AMARANTH = stralend rood: passie, vreugde en energie…
Alles is afgestoft, blinkend gepoetst, een schittering in de kristallen glazen, het parket net in de was gezet, verse bloemen op het dressoir, een flapperdress over een stoel gedrapeerd en vanuit de gang klinkt een schaterlach…! Dansen, muziek, genieten met volle teugen, niet angstig zijn over de toekomst, nee: leven! Laten we vergeten wat voorbij is… Grote kleur-contrasten, goud en glitter, ingewikkelde patronen, rijke details, soms bijna opstandig en baldadig.
Voor de liefhebber hier een paar recensies (Luister, NRC, Klassieke Zaken):
recensie in FLUIT 2018
Ensemble Lumaka presenteert een theatraal concertprogramma met composities van Rosy Wertheim en haar collega-componisten.
In 1929 vertrok Rosy Wertheim voor een aantal weken naar Parijs om daar de bekendste componisten uit die tijd te ontmoeten. Ze zou uiteindelijk zes jaar blijven en in haar woonkamer tal van salon-avonden houden: een trefpunt voor kunstenaars.
Ensemble Lumaka nodigt het publiek uit op een salonavond bij Rosy in Parijs, zoals die zou kunnen hebben plaatsgevonden. Het muzikale gedeelte wordt aangevuld met een nieuw geschreven theatertekst en originele citaten, gesproken door alle ensembleleden. De voorstelling is een tijdsreis naar de jaren ’30 in deze wereldstad: een smeltkroes van beroemde componisten, schrijvers, filosofen en acteurs.
Op het programma staan werken van o.a. Rosy Wertheim, Jacques Ibert, André Jolivet, Darius Milhaud, Maurice Ravel en Claude Debussy.
Speellijst ROSY!
Lees hier de Volkskrant-recensie van ons optreden in het Jagthuis!
Kijk hier en hier naar ons optreden bij Podium Witteman!
Met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Norma Fonds en de balconscènes-regeling van het FPK.